24 Ağustos 2010 Salı

Emzirme ile ilgili psikolojik gerçekler

Prof.Dr. Sabiha Paktuna Keskine'e göre ilk bir buçuk yaş oral dönemdir, bu dönemde bebek bir süt çocuğudur.Sadece anne sütü alsa bile olur. (Bunca "ne yedirsem" telaşı kuru gürültü o zaman)Aslında anneler 6. aydan itibaren bebeklerine beslenme eğitimi verirler.
Pütürlü gıdaları parmakları ile tattırarak,
Katı gıdaları kaşıkla yedirerek bir çeşit eğitimden geçirirler. Aynı zamanda sofra adabını da verirler.

Bizim doktorumuz Prof.Dr.Ayça Vitrinel'e göre ise sofra adabı 1.yaş ile birlikte erilmeye başlanmalı, her sofrada en az 2 çeşit yemek bulunmalı, çocuk ana yemekten sonra devam edeceği 2. bir yemeğin olduğu anne-baba öğretmelidir.



Bu bir buçuk yaşta temel güven ve oral dönem tatmini çooooooooooook önemlidir.

İlk 8. ve 10. ayda çocuk çevreyi 5 duyu ile algılar yine Keskin'e göre.10. aydan itibaren ise nesne takibini öğrenir.

Düşen oyuncağını izler vb...

Burada annenin önemi eşsizdir.Anne herşeydir,besleyen, temizleyen,uyutandır ve yokluğu ölüm acısı yaşatır. Bebekler 3 yaşına kadar annelerini kendisiyle özdeşleştirir, bir bütün olarak görür.Anne çocuğu bırakıp gittiğinde feryat figan ağlaması bu yüzdendir ve çok doğaldır.Üç yaşından sonra annenin kendinden ayrı olduğunu farkeder ve "anne gitse de döner" diye düşünür.

1.5 yaşındaki çocukların annelerinden ayrılmaları çok travmatiktir bu 2.5 lu yaşlarda azalır ancak 3. yaşa yaklaşırken yine tavan yapar.Sonra azalır...

Eğer bunu tolere edemiyorsa, anne geldiğinde şu tepkileri veriyorsa bir sorun var demektir:
Hırçınlık,
Uykusuzluk,
Annenin yatağında yatmak,
Gece uyanmak vb...
Bu gibi durumlarda çocuk "sen beni bırakıp gittin ve bir daha gidersen geri dönmeyebilirsin" kaygısı yaşamaktadır.Pedagojik olarak yada bir çocuk psikiyatrından yardım alınmalıdır.

Daha da dikkat edilmesi gereken bir durum:
Eğer anne sık sık gidiyor ve çocuk bunu tolere edemiyorsa...Çok dikkatli okuyalım:
İçine kapanmışsa,
Çevresindeki uyaranlara çok az cevap veriyor,hatta ilgilenmiyorsa,
İletişim azalmışsa,
Kendini uyarmaya başlamışsa( sadece kendisi ile ilgileniyorsa) dikkat, bunlar otizm işaretleri olabilir :(

Lisan gelişimi geri ise,
Öpücük,
Bye bye yapma,
Çatal kaşık kullanma,
Taklit yapma,
gibi davranışlarda normalin altında bir seyir varsa...bir uzmana danışılmalıdır. Yeni girilen çevrelerde uyum güçlüğü yaşıyorsa, market, avm, arkadaş toplantıları vb gibi...tekrar ediyorum ; bir uzmana danışmada fayda vardır.

Korkuyu öğrenebilir, hayatı boyunca hayvanlardan, karanlıktan, seslerden, kalabalıklardan,mekanlardan korkarak yaşayabilir.

Burada bazı arkadaşlarımı uyarmak istiyorum:

*Bebeklerini "vedalaşmadan" büyükannelerine bırakmaları hiç doğru değil sevgili hanımlar. İşte yukarıda bahsedilen örnekler çocuğunuzun başına gelebilir.
*Ne olsa, her bahanede çocuklarından kaçarcasına uzaklaşan anneler çocuklarının kendilerine duyması gereken güveni sarstıkları gibi; onların hayat boyu asosyal ve takıntılı olmalarına neden olabilirsiniz...Kafelere, caddeye koşarak inmeden önce bunları iyi düşünün!!!!
*Emzirin kardeşim, yok meme ucum müsait değili yok sütüm az gibi ıvır zıvır bahanelerle bana gelmeyin, çok ayıp. O çocuğun anne memesi alması hakkını kafanıza göre kesemezsiniz.Seks hayatını emzirmeden önce gören anneleri eshefle kınıyorum. Bebek ne zaman isterse o zaman emzirme bitmelidir.

Oral dönemin yeterince doyurulmaması, yani
Anneyi hiç emmeme,
Az emme,
Bebeğin rızası olmadan kesme,
İleride kötümser ve kendini beğenmiş kişiliğe hatta takıntı nörozlarına sebep olur(Prof. Dr. Sabiha Patuna Keskin)

Ayrıca:
Bizler parmak emmelerinden nedense hep ürkeriz. Oysa ilk bir buçuk yıl dolu dolu bebek emmelidir. Anne memesini, emziği... Oral dönem bu şekilde tamamlanır. Eğer bu dönemde parmak emmelerine izin verilmezse bu uzar gider.Anal dönem,fallik dönem gibi daha karmaşık dönemlere sarkar ve bu ilerilde daha farklı komplikasyonlara neden olabilir. Bu incelmiş bir parmaktan daha önemli bir sorundur.(Prof.Dr.Sabiha Paktuna Keskin)

Kısacası:
-Annelik bekar kadınların yada çocuksuz kadınların lay lay lomuna benzemez! Özenmeyin.
-Bebeğinizi o hayata uydurmaya hiç kalkmayın, buna ne hakkınız var?Kafelerde restoranlarda her allahın günü gezeceğinize oturun evinizde bebeğinizle birlikte oynamanın tadını çıkarın.
-Büyükannelere güvenip çocuk yapmayın, istediğiniz süre kadar büyükanneler baksın ama o çocuk sizin ve o hep sizi isteyecek!
-Arada kaçamak yapmak iyidir, tabi. Ama ARADA!!!
-Kendinizi düşünerek hareket edemezsiniz herzaman.Bebeğiniz henüz kenbdini konuşarak ifade edemediğine göre, onunla sevgi ve şefkatle ilgilenmek, bütün zamanınızı ona ayırmak anneliğin ilk görevidir.

Yeni nesil anneler genelde ;
*Emzirmeyi zulüm görüyor gibi bu örneklere bakarsak!
*En kısa zamanda kesip kilo verip, gece alemlere akma derdindeler. Bebekler ise bakıcılarda, büyük annelerde annesinin yollarını gözlemekte.
*Çoğu sigara içiyor!
Çok büyük sorumsuzluk. Emzirme döneminde içen anneleri iki gözümle gördüm,tanıdım İzmir' de :( E yuh!!!!

Bunca bilimsel bilgi ve hayattan örneklerin sonunda söyleceğim iki çift laf daha var:

Annelik zordur, sıkı geldiyse bir kaç beden, değiştirme fişiyle aldığınız yere iade etmeniz mümkün değildir.Ona göre!

Herkes aklını başına devşirsin! Bu kadar bilgi varken, bunca kolayken öğrenmek, çocuğuna karşı ilgisiz ve bilgisiz olan, üniversite mezunu, dil bilen, sürekli internet kullanan, araba kullanan, sosyal, hobileri olmasına rağmen evlendikten sonra "sıra çocuk yapmakta" diye düşünen, bakıcılara,büyükannelere güvenen,bebeğini kucağına almayan, dokunmayan,ağlatan anne profiline acayip gıcığım, kimse kusura bakmasın!

24 yorum:

  1. ooooo sana "eküri" diyebilir miyim?! şahane bir yazı! içimin yağları eridi!

    YanıtlaSil
  2. Aylincim, yazını çok beğendim.Özellikle''Annelik zordur, sıkı geldiyse bir kaç beden, değiştirme fişiyle aldığınız yere iade etmeniz mümkün değildir.Ona göre!
    ''bu cümle süper.. müsadenle heryerde kullanacağım..
    Bizim hamile kursumuzda psikolog arkadaşım bu konuya çok önem veriyor. Özellikle ilk yılın bebeğin özgüveni açısından çok önem taşıdığını ve bunun için neler yapılması gerektiğini anlatıyor.. Benim de oğluşum olunca gerçekten bunun ne demek olduğunu daha net anladım..
    sevgiler

    YanıtlaSil
  3. Bişey diycem, tahsilli tahsilsiz farketmez, doğurmayı annelik sayan çok kadın var malesef:(
    Bu arada dr Ayça Nehir'in de doktoru, süperdir!

    YanıtlaSil
  4. Emzirmek kadar dünyada daha zevkli bir sey olamaz bence! Heleki sütünüzü cogaltmak icin o yedikleriniz,ictikleriniz,apayri bir heyecandi benim icin,hala öyle...

    Yazilanlarin hepsine katiliyorum,hepsi cok ama cok dikkat edilmesi ve gercekten önemsenmesi gereken konular.Sigara deyince aklima geldi,hala cok sinirleniyorum! Gecen haftalarda parkimizda kurulan gezici oyun alaninda tonlarca cocuk vardi.Baktim Almanlar cok genis olan parkin,geri kalan kisminda iciyorlar sigaralarini,tebrik ettim icimden.

    bizimki napti? Onca cocugun arasinda,biriyle sohbet ederek ,yakti! Hic tanimadigim bir Türk bayan,hatta tartistik!

    Insanlar burda daha nasil yasaklayabiliriz diye yeni yeni kanunlar cikartmaya calisiyor,sanki o bu dünyada yasamiyor,birde ükela!

    Neyse insallah artik hickimse bebegine süt vermekten kacinmaz,bende cok görüyorum bazilarinda," e sütüm yok!" ye kardesim,yeki sütün olsun,süt yapan bitkiler var kaynat ic,arastir...

    Sevgiler...

    Bu arada yakinda tekrar bebegine ilk sütünü vermeyi büyük bir heyecanla bekleyen ve gittikce sabirsizlanan orta yas bir anneyim ben...

    YanıtlaSil
  5. Merhaba, yazi genel olarak cok guzel ama bu kadar sert olmaya karsiyim. Neden mi? 1.Deliler gibi ugrasmama ragmen sutum 3 ayda bitti. Zaten oglum emme meraklisi da olmadi, beni emzigi vs. Her annenin sutu bir gun bitiyor. Benimki erken bitti diye suclanmaktan cok sIkIldim. 2.Bazilarimiz calismak zorunda, ister istemez bakiciya birakiyoruz. Ne yani, maddi durumu iyi olmayanlar cocuk yapmasin mi?!

    YanıtlaSil
  6. Ozellikle cocukla ilgilenme kismi super!

    Amma velakin bizimki emmeyi reddetti, amuda kalktim ama i ih dedi, ciyak ciyak kiyameti kopartti!Parmagini cok kisa bir donem emdi, biberonla arkadas. Acep yeterli midir?

    YanıtlaSil
  7. Açalya, o senin teveccühün canımcım :)Öptüm

    YanıtlaSil
  8. Esracım, kullan tabi.Çok sevinirim.Ne iy ibak, çok şanslısın bir psikolog sana doğru yolu taa yolun en başında göstermiş. Sevgiler hepinize.

    YanıtlaSil
  9. Nehirin eylemleri, sana çok katılıyorum, doğurmayı annelik sanan çookkk! sevgiler

    YanıtlaSil
  10. Terazi kızı, harikasın sevgili anne.Bu arada yeni bebeğinden dolayı anneliğini bir kez daha kutlar, sütünün bol olmasını dilerim. Öpcükler üçünüze de :)

    YanıtlaSil
  11. Sevgili Selen, yazımı beğenmene çok sevindim. Evet biraz sert bir yazı oldu çünkkü etrafımdaki anne örnekleri -ki bunların çoğu arkadaşım- beni kahreder oldu. Sütü azalana, bitene asla bir lafım yok. Olur mu hiç öyle saçma şey!Benim kızdığım sütü olup da "az geliyor bahanesiyle"kesenler. Dertleri memeleri sarkmasın bir yandan da.Ayrıca ben de çalışan bir anneyim ve ileride daha yoğun çalışacağım.Tabi bir bakıcıya emanet edeceğiz oğlumuzu.Yine kızdığım nokta, çalışma döneminden önce sırf gezmek ve o -güya sosyal hayattan- kopmamak için fıldır fıldır gezen annelerin umarsızlığıdır!Anne gezmede bebek annannede!Arada kaçamak iyidir ama arada.Görüyorum ki bazıları arada annelik yapıyor.O bebeklerin içine kapanıklığı, hüznü beni mahvediyor Selencim.O kadar dokuanklı bir durum ki. Biz mahvoluyoruz ama annesi bunun farkında bile değil.Çok meşgul çünkü...kendisiyle...
    Yanlış anlaşılmasın, ben çalışan anne ve sütün azalarak bitmesine gönderme yapmadım.Bununla ilgili ayrıca yazarım.
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  12. BErceste beğenmene sevindim.Ne zaman bıraktı meme emmeyi ve emzik + parmak emmeyi? Sevgiler

    YanıtlaSil
  13. Sabiha Paktuna harika bir doktor ve emzirme konusunda söylediği kesinlikle doğru. Oğlum 18 ay sadece emdi diyebilirim, üstelik 6 aydan sonra işe dönmeme rağmen emdi.Ek gıda yemeklerini ve mamaları elinin tersiyle itti. Şimdi de aslan gibi maşallah. Kızım biraz iştahsız emmekle birlikte o da 9 ayının içinde ve emiyor. Siteni Açalya nın bağlantısı sayesinde gördüm. :çok güzel bundan sonra takipçinim:) Her kim ki Sabiha Hocayı beğene benim tarafımdan çok sevile:) Sevgiler.

    YanıtlaSil
  14. Bu yazıya hiçbir şey eklemem, her cümlesine aynı şiddette katılıyorum :))) Ellerine sağlık!
    Anneliğin çaba ve emek gerektirdiği daha da güzel anlatılamazdı. Sevgiler...

    YanıtlaSil
  15. Aylin süper yazı yazmışsın. Ben de dün buna benzer, hayattaki seçimlerle ilgili bir yazı yazmıştım. Koray doğduktan sonra işe nasıl geri dönemediğimi, çocuğumu bakıcıya nasıl bırakamadığımı anlattım. Koray'ı kucağında büyüten, 2 yaşına gelmiş olmasına karşı onunla yatağını paylaşan bir anne olarak bin kere dünyaya gelsem yine böyle anne olurum diyorum.
    Kolay mı? Hayır.
    Ama o kadar zevkli ki. Sıkılmıyor musun bütün gün çocukla olmaktan diye soruyorlar? Neden sıkılayım ki, benim canımın içinden çıkmış o. Kaldı ki onunla dışarılarda gezmek, alışverişe çıkmak, başbaşa yemek yemek çok büyük bir keyif benim için.
    Annelik başka nasıl olur ki zaten???
    Sevgiler,
    Irem

    YanıtlaSil
  16. Meme hic emmedi desem yeridir. Hastanede emer gibi yapti, evde reddetti! Ama ne reddetmek, yer gok inledi, sakin bile duruyor olsa, agzina degdiginde kiyametler koptu, sanki zehir! Emzik hic almadi agzina. 5-6 aylik civari parmak emmeye baslayip 9 ay civari birakti. Ama oyle devamli bir emis de degildi. O yuzden alisir diyenlere hic kulak asmadim sonucta icgudusel birsey ve cocugun ihtiyaci var dedim gectim. Biberondan mama/sut hala iciyor. Su sippy cup denen plastik seyleri hiiic kullanmama karari aldim Avent'ten yedigim BPA kazigindan sonra. Onun yerine biberonun agiz kismina su icecegi zaman suluk parcasi takiyorum ve cam biberon kullaniyorum. Doktorumuz da emme icgudusu icin biberona 2 yasa kadar devam dedi ama mama olabildigince yok artik dedi. Zorunlu durumlarda veriyoruz ki, gunde 500 cc sutten fazlasi kansizlik yaptiginda sut isteyip bu durumu asarsak ya da sokaga cikip sut bulamazsak(artik minik organik kutu sutlerinden almaya basladim bunun icin de!) Durum budur!

    Ben bel ameliyatindan sonra bile alt degistiremedigim halde annemin tepesinde oyle yapacaksin, boyle edeceksin, bugun bunu giyecek, bunu yiyecek diyen annelerden oldum ne yazik ki ama hicbir zaman kendi keyfim icin o dunya tatlisini evde birakip gezmelere giden annelerden olamadim, olamayacagim. Ici ciz ederek mecburiyetten calisan annelere kimsenin sozu olacagini zannetmiyorum. Kariyer icin bile olsa. Sonucta bir mecburiyet durumu var. Ama arkadaslari ile bulusup kakara kikiri icin cocugunu evde bakici eline birakan annelere yazdiklarinda sonuna dek arkandayim!

    YanıtlaSil
  17. bu yazıya ben de yorum bırakmıştım nerdeeeeee ?? :))))

    Annelik zordur, sıkı geldiyse bir kaç beden, değiştirme fişiyle aldığınız yere iade etmeniz mümkün değildir.

    +1 diyorum .. :)

    YanıtlaSil
  18. Çok teşekkür ederim Suzan,beğenmene ve izlemene sevindim.Sevgiler

    YanıtlaSil
  19. Berna ço kteşekkür ederim, beğenmene ve katılmana sevindim.Biraz sert oldu ama lazım arada :) Sevgiler

    YanıtlaSil
  20. Sevgili İrem, beğenmen beni pek bir mutlu etti.Çok teşekkür ederim. Mecburiyetten çalışan annelere hiçbir zaman laf etmedim, etmem. Çünkü benim de annem çalışıyordu. Ben de kısa bir zaman sonra çalışacağım... :( Hayırlısı ve kolayını dilerim bebeklerimiz için ...Sevgiler

    YanıtlaSil
  21. Ayca valla çok aradım taradım ama ilk yorumun nerededir bulamadım. Yok yani anlayacağın :( Ama katılmana sevindim. Çok sağol. İade edilemez olduğunu anlayanlar anlamıştır ammmma velakin anlamayanlar bize çok iş çıkaracak gibi görünüyor. Sevgiler Ayçaçım.

    YanıtlaSil
  22. gerçekten tebrik ediyorum bende 21 aylık kızı olan bir anneyim,tüm söylediklerinize noktasına virgülüne kadar aynen katılıyorum,elinize sağlık
    sevgiler
    meral

    YanıtlaSil
  23. Beğenmenize sevindim Meral. Darısı başıma ...sevgiler

    YanıtlaSil
  24. Aylin;

    az once de diger yazina benzeri bir yourum biraktim... fakat boyle yazilar gercekten icimi acitiyor benim bebgim 12 gun sonra 3 aylik olacak basindan beri sutum az (Turkiyedeki arkadaslarimin buna bahane gibi bakmasi beni o kadar cok uzmustu ki her aksam agladim diyebilirim bir ay kadar, o yuzden lutfen her anneinkini bahane olarak gormeyin)...simdilik elimden geleni yapiyorum geldigi kadar emziriyorum... eger ozel bitki ilaclari ve bitki caylariyla sutum artmazsa prolactin hormonunu arttiran boylece sutu de arttiran ilaclar kullanmaya basliycam.. bana sans dileyin.. ama dedigim gibi sutu olupda vermeyen annelerin varligi icimi bir garip yapiyor...

    YanıtlaSil

Bu yazı hakkında ne düşünüyorsan durma, yaz. Haydi yorumla :)