18 Eylül 2010 Cumartesi

Bebeğimi nasıl uyutmalıyım?


Bu konuyu her anne önce kara kara düşünür. Zira bebek doğar doğmaz uyuması ile ilgili olarak anneye garip bir şekilde baskı yapılır. Aslında herkes iyi niyetlidir ama cehenneme giden yol iyi niyet taşları ile döşenmiştir.

Bu durumda anne ne yapmalıdır ve ben ne yaptım, anlatmak isterim.

Öncelikle şu sorular çok sık gelmeye başladı:
-Kendi kendine uyuyor mu?
-Daha uyumadı mı?
-Yine mi uyumadı?
-Gece uyudu mu?
-Sallayalım mı?
-Sen bunu ayakta sallamıyor musun?

En ağır yorumlar ise şöyle olabilir:
-Pışpışla uyumuyorsa işin zor (E Ben de biliyorum, önerin var mı?)
-(Hemen öneri gelir) Çarşafa koy sallayalım.
-Uykuya direniyor mu? Koy ağlasın, nasıl olsa uyur!

İŞTE EN FENASI BU SON YORUMDUR!

Bebekler ağlatılarak uyutulmamalıdır. Ben Ata'yı ağlatarak hiçbir şey yapmadım. Hele ki onu odada yalnız bırakıp 2-3 dk bile olsa ağlamasına izin vermedim. Bunun hasarı çok büyüktür. Eğer bir anneye bu öneriliyorsa lütfen şu yazdıklarımı iyi okutun ki o kimse bir daha bunu önermesin:

Ağlayarak uyku eğitimini Ferber isminde bir doktor icat etmiştir. Ferber yöntemine göre :
1.Uyutulacak bebeğin karnı tok olmalıdır.
2.Bir uyku rutini düzenlenmeli ve uygulanmalıdır. Örneğin pijama giyme, alt temizliği ve iyi geceler dileme gibi...
3.Uyku saati geldiğinde bebek yatağa koyulur ve anne odadan çıkar.Sonra anne 2. dakika geçince bebeğinin yanına gelip pışpışlar.Odadan çıkar 4 dakika sonra uğrar sonra 6 dk sonra uğrar pışpışlar gibi.

İnanmadığım ve uygulanmasına kesinlikle karşı olduğum bir yöntemin teknik ayrıntılarını burada vererek fazla yer kaplamasını istemiyorum. Adı ne olursa olsun, bebeklerin ağlatılmasını doğru bulmuyorum. Dr.SearS'a göre bu yöntem bebeklerin hayvanlardan daha az bir hassasiyetle büyütülmesini sağlamak demek.
Benimle aynı misyona sahip olan bütün insanların tek derdi vardır:çocuklar mutlu büyümelidir. Engelli çocuklarla, hiperaktif, down sendromlu ve otizmli çocuklarla çalışan bir eğitim bilimci artı olarak bir anne olarak, bebeklerin ağlatılmasına sooonnnnn derece karşıyım.Her yerde aynı şeyi tekrarlıyorum; ağlatılan çocukların kanında kortizon hormonuartar.Bu sürekli olarak yaşanan bir stresin göstergesidir.Bebeğin sinir sistemi etkilenir ve ardından hiperaktivite ve otizm gibi ciddi durumlar sözkonusu olabilir. Anne-bebek arasında kurulması beklenen doğal bağ ağlatılarak, emzirilmeyerek hasara uğrarsa ciddi sorunlar kapıda bekliyor olabilir.

Başta Prof.Dr.Sabiha Paktuna Keskin olmak üzere, Uzm.Psikolog Nilüfer Devecigil ve pek çok uzman bebeklerin ağlatılmaması gerektiğini söylüyor.

Ağlatılmadan uyutulabilecek bir çok yöntem var elbette, örneğin Tracy Hogg' un ŞŞŞŞŞ-PAT! yöntemi gibi...Kaldır yatır yöntemi gibi... Çok iyi incelediğim ve anladığım kadarıyla söyleyebilirim ki ; bu yöntemler ebeveynlerin uyuması için uydurulmuş şeylerdir.

Daha doğalcı yöntemleri Dr. Sears'ın A'dan Z'ye Bebek Bakımı isimli kitabında bulabilirsiniz.

Benim başucu kitaplarımdan biri olan Dr.SearS' ın bu kitabı annlere bebeklerini uyutmaları için daha doğal yöntemler öneriyor. BEBEĞİ NASIL UYUTURUM sorusu yerine GECE EBEVEYNLİĞİ kavramını öneriyor Sears Amca.. İyi de yapıyor. Zaten oldum olası keyfine düşkün gevşek ve tembel tiplilerden pek hazetmemişimdir.Radikal bir söylem olarak uykusuna düşkünlerin bebek yapmadan önce kendi uyku düzenlerini terbiye etmeleri gerektiğine inanıyorum. Ayrıca uykunuz çok mühimse yapmayın çocuk filan siz de rahat edin biz de :)))

Sears'a göre:
-Bebekler uyku için zorlanmaz. Uyku için gerekli şartlar hazırlanır,bebeğin uyuması saplanır.
-Önemli olan bebeğin uykuya dalması ve uyuması değildir. Önemli olan bebeğin daha mutlu ve daha az korkarak uyumasıdır. Her ailenin amacı mutlu bebek olmalıdır.
-Bebeği ağlatmak:bebeği yormaktır.Bu duygusuz dogmaya ben de son derece karşıyım.
-Sears'a göre bebeklerin uyutulmaya değil, uyumak için ebeveynlerinin ilgisine ihtiyacı vardır.

BEBEĞİMİ NASIL UYUTMALIYIM?

SearS' a göre bebek nasıl uyutulmalıdır???

Uykusu gelen bebeği kollarınıza alın, iyice gevşetin, kolları, bacakları kendiliğinden gevşeyecek şekle gelene kadar pışpışlayın. 20 dk. kadar bekleyin.Derin dalınca yatağa yatırın.Bebek taşıyıcısında, kucakta veya emzirerek uyutulan bebekler daha rahat uykuya geçerler ve daha derin uyurlar bu arada.

Bebekler gece 2-3 kez uyanabilir, bu çok normaldir ve bebeklerin uyku alışkanlıkları ailelerine benzer.Eğer bebeğiniz uyumuyorsa önce kendi uyku alışkanlıklarınızı lütfen gözden geçirin.

-Gün boyu güvenli ve sağlıklı bir ortamda olan bebeğe eğer gece de aynı şekilde yaklaşılıp her uyandığında sevgiyle, şefkatle ve sabırla kucağa alınıp pışpışlanıyorsa bu bebek ömür boyunca güven ve sevgi dolu biri olacaktır.
-Gece boyunca uyumasını sağlamak çok büyük bir başarı olarak gösterilmemelidir. Annelere bununla ilgili olarak -iyi niyetli dahi olsa- baskı yapılmamalıdır.Bu nedenle anneler gece bebekleri ile birlikte uyuyabilirler. Bu daha az ağlamalarına, geceyi güven içinde ve huzurla geçirmelerini sağlayabilir.

Her yöntem denenmelidir belki ama ağlatma yöntemi ASLA!!!!!!!

Uyku fizyolojik bir şeydir. Uykumuz gelir , bunun için gerekli bio kimyasal uyaranlar kana işler ve uyuruz. Bebeklerin bu biokimyasal uyku durumuna en hızlı geçişi emerek olur. Anne sütündeki rahatlatıcı özellik daha rahat uyumalarını sağlar. Annenin kucağında uyumak güven verir. Anneyle yanyana,kucak kucağa olmak bağışıklığını güçlendirir.

Ben kimseyi dinlemedim, ayak, pış pış, ana kucağı vb gibi konulara takılmadım, Ata neden hoşlanıyor, ona baktım. Baktım ki emerek pıt diye uyuyor, ben de öyle alıştırdım.

Emzirerek uyutmanın çok yanlış olduğunu anlatan tuğla tuğla kitaplar var piyasada. Hepsi de anneleri strese sokuyor, başta Tracy Hogg. Yöntemleri pek çok İngiliz mürebbiyeninkine kıyasla daha insancıl ama uyutma konusunda böyle katı olmasını onaylamıyorum.

Anneler iç seslerini dinlemeli, doğal yöntemleri seçmelidir. Afrika'daki , yağmur ormanlarındaki bebekler nasıl uyuyor?

Antropologların son araştırmalarına göre kucakta büyüyen yağmur ormanları çocukları kolik olmuyor, 2 yaş krizine girmiyor, davranış sorunları yaşamıyor. Nedeni sürekli annelerine dokunmalarıdır.

Eğer bebeğiniz size yakın ise, sürekli sizinle temas halindeyse çok daha rahat uyur.Bunun için yapmanız gereken şey teknik geliştirmek yerine , onu gün boyu kucağınızda taşımanız ve güven vermenizdir. Burada bir eksikilik varsa bebek uykuya dalmakta direnebilir.

İç seslerinizi dinleyin,
Emzirerek uyutmak dünyanın sonu değildir.Daha rahat ve huzurla uyumasını sağlar. Ağlatmaktan kat be kat doğru ve doğaldır. Ağlatmak doğal sayılıyor da emzirerek uyutmak niçin abes bulunuyor, ben de bunu anlamıyorum!!! Emzirmek, okşamak, kitap okumak, ninniler söylemek annenin bebeğine verebileceği en güzel uyku eğitiminin parçalarıdır. Bu nedenle kendi bedeninizle, kendi sesinizle, kendi elinizle, kendi ruhunuzla bebeğinizi uyutabilir, ona huzurlu bir ruh kazandırabilirsiniz.

Katılanlar veya katılmayanların yorumlarını rica ederim.

Sevgiler

Aylin

15 yorum:

  1. Aylin Hanım kısa zamandır bloğunuzu takipteyim... çok güzel bilgiler paylaşıyorsunuz bilimsel olması da ayrıca çok doyurucu... öncelikle teşekkür ederim...
    Uyku sorununa gelince; yazdıklarınıza harfiyyen katılıyorum. bebek değil mi bu ağlayacak tabiii?? vede beni en çok şaşırtan bir yorum'' büyüyünce hatırlamayacak nasıl olsa ağlasın varsın'' şeklindeki yaklaşımlara oldum olası sinir oldum ve ben bebeğimi iki dk olsa bile ağlatmadım...
    1 yaşa kadar yukardaki yüntemle uyuttum bebeğimi kucağıma alıp pışpışlayarak dalınca yatağına koyarak... ama 1 yaş sonrası bakıcı başlayınca alışma sürecinde son çare ayakta sallanma oldu çünkü kokuyu yadırgıyordu...
    pediatristler occipital( ense) bölgeye koyup sallama ( kalsik sırtüstü ayağa yatırma) yönteminin bebeğe zarar vermedğini savunuyor ama frontal( alın) bölgesine yani yüzüstü yatırmak son derece yanlış o şekilde sallanan bebek gerçi ben etrafımda görmedim...
    bende uykuya zor dalan biriyim... bebeğimde akşamları uykuya dalma problemi yaşıyor ve ben bunu çok doğal karşılıyorum... masal kitap vs vs sonrası iyice telkin sonrasında bi beş dk ayakta sallamayla uyuyor her ne kadar ben kendim uyucam desede bunu henüz başaramıyor... bende sakınca görmüyorum...
    birde şöyle bir yorum vardı okuduğum kitaplarda
    ''mutlu eebeveynlerin çocukları olmalıdır...''

    sevgiler...

    YanıtlaSil
  2. Ohhhh, okudukça içime sular serpildi, ağzınıza, elinize, yüreğinize sağlık. Sürekli etraftan eleştiri aldığım bir konuda, aslında yaptığımın hiçte yanlış olmadığını okumak beni son derece rahatlattı. "Bu çocuğu çok şımartıyorsun, böyle eğitim olmaz, her ağladığında kucağına almak çok yanlış, hala kucağında mı uyutuyorsun, koy yatağına, 1 ağlar, 2 ağlar, 3. gece alışır, yatağına sakın alma, çok sakıncalı " gibi duymaktan bıkıp usandığım cümlelerin gerçekten de yanlış olduğunu duymak, özellikle görüşüne, bilgisine, eğitimine saygı duyduğum bilir kişiler tarafından eleştirildiğini görmek beni son derece mutlu etti. Bundan böyle huzur içinde oğlumu "şımartmaya" devam edebilirim, teşekkür ederim:)

    YanıtlaSil
  3. Nihal hanım blogumu beğenmenize çok sevindim, güzel sözleriniz için çok teşekkür ederim, sağolun.Siz de çok değerli bilgiler paylaşmışsınız yorumunuzla, tekrar teşekkür ederim.Aynı fikirde olmamız çok sevindirici :) Yaşasın doğal ebeveynlik diyorum :)))
    sevgiler

    YanıtlaSil
  4. Sevgili Lerna,seni rahatlatmama çok sevindim inan.Yani doğru yaptığına dair bir ispat oluşturduğuma çok sevindim. Güzel sözlerinle beni onurlandırdın, sağol varol.Bildiğin gii inandığın gibi ve en doğal şekil sizin için herneyse ...devam.PES etmek yok :) sevgiler,

    Sizinleyim :)

    YanıtlaSil
  5. Merhaba Aylin,
    Benim bebeğim 3 aylık olduktan sonra kucakta uyumakta zorlanmaya başladı, belki de sıcakların etkisi bilemiyorum ama hep sıkıntılı oluyordu. ne yapmalıyım diye düşünürken tracy ablayı okudum, ama onun dediği gibi kendi yatağında uyutmak da hiiiiç içimden gelmedi. ben de iç güdülerimi dinleyip kendi yatağımda uyutmaya başladım, yanına yatıyorum o uyuyana kadar, yanak yanağa yatıyoruz. yavaşça uykuya dalıyor , gayet de güzel uyuyor maşallah. her anne, her bebek farklı, herkese bir formül vermek çok da doğru değil. ben de sana katılıyorum, iç güdüler çok önemli. ben okuduğum bilgileri, iç güdülerimle harmanlayıp ortaya karışık birşey yapıyorum işte :)
    peri(ayda'nın annesi)
    not:eski bir izmir'li olarak kutluyorum seni, eğitimli biri olarak bilgi paylaşımın çok faydalı bence, çok güzel bir blog ellerine,gönlüne sağlık :)

    YanıtlaSil
  6. Merhab Peri, güzel sözlerin için ben teşekkür ederim.Paylaştıkça çoğalıyoruz.Ben de seni kutluyorum özenli anneliğin için.Sevgiler...

    YanıtlaSil
  7. aa yorum yazdım gitmemiş, Ferber'e lanet olsun, biz denedik Dante 7 aylıkken, ağzımızın payını aldık. Hala hayatımında pişmanlık duyduğum tek şeydir. Ne oldu? çok güzel oldu, 7 aylıktan beri aramızda mutlu mesut uyuyor (3 buçuk yaşında)

    Çok güzel bir yazı,aklına sağlık.

    YanıtlaSil
  8. Katılıyorum Ayline, eline sağlık. Ferber içimize sinmedi diye Tracy'nin yatır-kaldır'ını denediğimiz tek gecenin ardından gelen günde bizimki suratımıza bakmamıştı. Sadece 7 aylıktı ama bizim neşeli, interaktif bıcır gitmiş, içine daha kapalı bir tip gelmişti. Sadece 1 gecede! Biz de hemen mesajı/ayarı aldık. Bir daha kalbimize ve aklımıza yatmayan işlere girişmedik. Sonrasında yol göstericimiz Prof. Dr.Sabiha Paktuna oldu. Yaşanmış anne öyküleri olarak Ayça ve Açalya'nın bloglarının da çok katkısı oldu. Sen ne güzel, bu yanılgıya hiç düşmemişsin:)

    YanıtlaSil
  9. Ben daha yeni yetme bir öğretmenken herkesi uyarıyordum bebeğinizi ağlatmayın diye. Hele hele annemin dilinde tüy bitmişti artık. Ama yılmak yok, mutlu bebekler için mücadeleye devam. Sevgiler

    YanıtlaSil
  10. Çok teşekkür ederim Özge, sanırım eğitimci olmamın katkısı olsa gerek. Hangi çılgın uyduruyorsa bu yöntemleri bebekler değil anne-babalar uyusun diye yapıyor sanırım :)))
    Tribünlere oynamayalım pleace :) Sevgiler

    YanıtlaSil
  11. Kizim ilk 6 ay benim yanimda yatti, sonra kendi odasinda yatirmaya basladik ve gece kalkmalari calisma hayatiyla birlesip butun enerjimi alinca Ferber yontemini denedik. Hala pismanlik duyarim. Neyse ki fazla dayanamadik ve kisa surede vazgectik. Zaten kizim 15 aylikken ikinci bebegim oldu ve ikisini de bizim odaya aldik. Kizimin yatagini ayakucumuza, oglumun yatagini da yanima aldim. Bu sekilde gece kalkmalarina mudahele etmek daha az yorucu oldugu icin ben daha cok dinlenebiliyordum, cocuklar da daha huzurlu oluyorlardi. Yan odaya gidip mudahele edene kadar tamamen uykusundan uyanabiliyor, aglamaya baslayabiliyorlardi, ancak hemen kucaga alip emzirince uykulari acilmadan tekrar huzurla uyumaya devam ediyorlardi. Iki bebek oldugu icin birbirlerini uyandirmadan yani aglatmadan mudahele edebilmek cok onemliydi benim icin.

    Oglum iki yasina gelince iki kardesi bir odaya koyduk. Ancak hala odalarinda yedek bir yatak bulunduruyoruz. Artik kendileri uyusalar da, hem bazan biz ozluyoruz onlarin yaninda yatmayi, hem de hasta yada huzursuz olduklari geceler anne yada baba yanlarinda olunca herkes icin daha az yorucu geciyor geceler.

    Emzirerek uyutmak ise bana en buyuk mutluluk veren seylerden biriydi onlar bebekken. Bebegimin kucagimda uyuyakalmasi, onun huzurlu nefes alislarini seyretmek, minicik kalbinin atislarini hissetmek kadar guzel birsey yok bence.

    YanıtlaSil
  12. Ben kızımı hep emzirerek uyuttum, en güzel en rahat uykuya geçişleri koynumda oldu. "Alıştırdın memede uyutmaya, memeyi bırakınca nasıl uyutacaksın bu çocuğu?" dediler aldırmadım. Meme işi sona erince sorunsuz uyuyan bir çocuk oldu kızım. 4 yaşına yaklaşıyor, geceleri isterse hala koynumda kokumla uyur. O mutlu, biz mutlu. Önemli olan da budur bence...
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
  13. bende okudugum kitaplardakinin aksine hep emzirerek uyuttum kızımı. hatta yanımda yatırdım. ilk gunler saatlerce gogsume yatırıp uyuttum. ben mutluydum oda mutluydu. her istediginde emzirdim oyle saat falan koymadım. baska bebeklerin gunluk rutininin yanında bizimkisi karmasadan ibaret gibi gorunsede kızım nasıl isterse oyle gecti gunumuz. içimden geldigi gibi olmaya calistim baska yontemler denemeye kalktıgımda da genelde bize uymadıklarını gordum. bence de en guvenilir ses bir annenin ic sesidir.

    YanıtlaSil
  14. Sevgili Berna, harikasın. En güvenilir ses annenin iç sesidir.

    Sevgiler

    YanıtlaSil
  15. Sevgili Berna, yorumun kafamdaki sorulara verilecek en iyi yanıt olmuş. İçim çok rahatladı yazdıklarını okuyunca. Çok teşekkür ederim. Sevgiler

    YanıtlaSil

Bu yazı hakkında ne düşünüyorsan durma, yaz. Haydi yorumla :)